Eksamensangst

Hvert år tilbyder skolen kurser  i eksamenstræning for de elever, som føler sig meget nervøse og utrygge ved eksamen. På disse kurser lærer eleverne forskellige afslapnings- og koncentrationsteknikker, og der bliver tid til at sætte ord på alt det, der kan skabe nervøsitet og frygt.

Kurserne afholdes i forårssemestret.
Nedenfor finder du en række øvelser og gode råd, som du selv kan arbejde med:

 

Øvelser til eksamen – mod nervøsitet og eksamensangst

 

Tænk på dig selv:

  • Sørg for at være god ved dig selv og tag dig af alle dine behov fra du står op.
  • Overvej fx om du skal tage op på skolen sammen med dine kammerater og vente udenfor ved deres eksamen? (har du ikke lyst, hjælper det ikke andre, at du er der, og du vil måske identificere dig med de andres nervøsitet). Kort sagt – tag dig af dig selv.
  • Læs eksamensspørgsmålet igennem og stil dine spørgsmål: det er vigtigt for dig, at du forstår spørgsmålet, det virker ikke dumt, det signalerer blot, at du er omhyggelig. Der er tid til dette, og hvis læreren ikke må svare på dine spørgsmål, vil han sige det. Kort sagt – tag dig af dig selv.

 

Identifikation af negative tanker:

Det er en god idé at overveje, hvilke negative tanker, der automatisk dukker op i hovedet på dig i forbindelse med eksamen. Skriv dem ned og accepter, at de vil dukke op. Prøv at erstatte dem med nogle alternative positive tanker. Skrive disse ned på et huskekort.

 

Huskekort:

Det kan være en hjælp hjemmefra at lave et huskekort med ord eller sætninger. Huskekortet kan du bruge, hvis de negative tanker er ved at få overtaget. Læs sætningerne på dit huskekort, gentag dem til du er mere rolig.

Det kan være alternative positive sætninger, noget der skal aflede din opmærksomhed fra de negative tanker eller blot nogle ord eller sætninger, du finder ro ved at læse eller tænke på.

 

Fjern fokus fra de negative tanker:

Tænk på noget, der kan aflede din opmærksomhed.

Tænk fx på noget, der får dig til at slappe af eller stil dig hen til vinduet og tæl alle dem, der har en rød bluse på. Der er mange forskellige måder at aflede ens egen opmærksomhed fra det negative på.

 

Afspændingsøvelser:

Hvis du er til afspændingsøvelser er dette en rigtig god idé. Find nogle gode øvelser hjemme og øv dig i at bruge dem. Det kan godt kræve lidt øvelse. Det kan være rigtig godt givet ud at lave en kort afspændingsøvelse de første 5 minutter af en forberedelsessituation. Det er langt vigtigere at være rolig og fattet end at have 5 minutter ekstra.

 

 

 

 

Create a website or blog at WordPress.com

%d bloggers like this: