Lectio
Hvad:
- At kunne logge ind i Lectio
- At kunne læse sit skema og se lektier, dokumenter, materiale og skemaændringer
- At kunne aflevere opgaver og dele dokumenter med lærere og andre elever
- At kunne skrive beskeder til lærere og andre elever
Hvem: Teamlærere
Hvornår: Introdagene i august
Word 1
Hvem: Teamlærere
Hvornår: Introdage i august
Hvad: Download og brug i hverdagen
Regler for digital adfærd i timerne
Hvad:
- Diskussion af fælles regler for digital adfærd i timerne.
- Øvelse 12, side 17 i Veje til digital dannelse
- Mulighed for øvelse i multitasking (øvelse 6, side 13 i Veje til digital dannelse)
Hvem: Teamlærerne
Hvornår: Introdagene i august
Hvorfor: At sikre optimalt læringsudbytte for alle elever i hver time gennem diskussion og fastsættelse af fælles klasseregler for brug af sociale medier og lignende i timerne.
NSpire
Hvad:
- At kunne lave simple udregninger
- At kunne løse ligninger
- At lave lineær regression
- At kunne tegne en graf
Hvem: Matematiklærerne
Hvornår: I løbet af 1. hf
God adfærd på nettet/ fodspor på nettet
Hvad: Fællestime med oplæg fra SSP
Hvem: SSP
Hvornår: September
OneNote
Hvad:
- At kunne tage noter
Hvem: NF-lærerne
Hvornår: I første NF-time
Excel
Hvad: Brug af Excel i diverse fag
Hvem: NF-lærere: biologi, kemi
Hvornår: I løbet af 1. hf
Nødvendige kompetencer:
Generel hjælp til Excel:
- Excel 1: Intro til Excel
- Excel 2: At udfylde rækker
- Excel 3: Flette celler og slette/indsætte rækker og kolonner
- Excel 4: Formler
Gem som pdf
Hvad: At kunne gemme forskellige filtyper (f. eks. Word, NSpire eller Excel) i pdf-format
Hvorfor: Når du skal aflevere eksamensopgaver via netprøver.dk, skal de altid gemmes i pdf-format.
Hvem: Teamlærerne
Hvornår: Studietimer i starten af skoleåret
Informationssøgning
Hvem: KS-lærerne
Hvornår: 2. semester- første tværfaglige forløb
Hvad:
- Bevidsthed om forskel i søgning på nettet og ved hjælp af bøger
- Kendskab til forskellige databaser på nettet bl.a. bibliotek.dk eller natmus.dk
- Googleteknikker som flere søgeord/litteraturlister som videresøgning
- Søgning via bøger (artikler, henvisninger og litteraturlister)
- Kildekritik
- Inspiration eller plagiat
- Gode links & øvelser:
https://www.emu.dk/modul/lær-informationssøgning-og-kildekritik-gymnasieelever-og-kursister
https://www.emu.dk/sites/default/files/Vejledning i informationskompetence.pdf
Forslag til øvelse i googlesøgning: øvelse 66 i Veje til digital dannelse(s. 85).
(Til læreren: har du den ikke selv, skal du spørge en fra udvalget i digital dannelse: DK, EN, HV, JP, JW, ML, TL)
Forslag til artikel i forbindelse med plagiatopmærksomhed: kapitel 17 i Veje til digital dannelse(s. 79). Der er også gode eksempler på afsmitning på ordvalg s. 83-84
Word 2
Hvem: Historielærere
Hvornår: 1. semester op til historieopgaven
Hvad: formatere tekst:
- linjeafstand
- punktstørrelse
- skrifttype
- via overskrifter lave automatisk indholdsfortegnelse
- fodnote
- ændre margin
- søg/erstat
Få hjælp til Word her: Hurtig start til Word