Regler for digital adfærd i timerne
Hvad:
- Diskussion af fælles regler for digital adfærd i timerne.
- Øvelse 12, side 17 i Veje til digital dannelse
- Mulighed for øvelse i multitasking (øvelse 6, side 13 i Veje til digital dannelse)
Hvem: Teamlærerne
Hvornår: Introdagene start november
Hvorfor: At sikre optimalt læringsudbytte for alle elever i hver time gennem diskussion og fastsættelse af fælles klasseregler for brug af sociale medier og lignende i timerne.
Gem som pdf
Hvad: At kunne gemme forskellige filtyper (f. eks. Word, NSpire eller Excel) i pdf-format
Hvorfor: Når du skal aflevere eksamensopgaver via netprøver.dk, skal de altid gemmes i pdf-format.
Hvem: Samfundsfag- og matematiklærere
Hvornår: September
Informationssøgning
Hvem: Dansk- og historielæreren i 1.g
Hvornår: Undervisning op mod DHO
Hvad:
- Bevidsthed om forskel i søgning på nettet og ved hjælp af bøger
- Kendskab til forskellige databaser på nettet bl.a. bibliotek.dk eller natmus.dk
- Googleteknikker som flere søgeord/litteraturlister som videresøgning
- Søgning via bøger (artikler, henvisninger og litteraturlister)
- Kildekritik
- Inspiration eller plagiat
- Gode links & øvelser:
https://www.emu.dk/modul/lær-informationssøgning-og-kildekritik-gymnasieelever-og-kursister
https://www.emu.dk/sites/default/files/Vejledning i informationskompetence.pdf
Forslag til øvelse i googlesøgning: øvelse 66 i Veje til digital dannelse(s. 85).
(Til læreren: har du den ikke selv, skal du spørge en fra udvalget i digital dannelse: DK, EN, HV, JP, JW, ML, TL)
Forslag til artikel i forbindelse med plagiatopmærksomhed: kapitel 17 i Veje til digital dannelse(s. 79). Der er også gode eksempler på afsmitning på ordvalg s. 83-84
Word
Hvem: Dansk- og historielæreren i 1.g
Hvornår: Undervisning op mod DHO
Hvad: Formatere tekst:
- linjeafstand
- punktstørrelse
- skrifttype
- via overskrifter lave automatisk indholdsfortegnelse
- fodnote
- ændre margin
- søg/erstat
Få hjælp til Word her: Hurtig start til Word
Oversættelser
Hvem: Fremmedsprogslærerne
Hvornår: Foråret i 1.g
Hvad:
- Introduktion til diverse oversættelsesmaskiner
- Afklaring af forskellen mellem opslag og plagiat